Novi Sad
20.07.2011.
10:20 > 07:35
Na Trgu slobode u nedelju će biti održan protest zbog oslobađajuće presude za Šandora Kepira, koju je izrekao sud u Budimpešti.
  • NOVOSADJANKA

    21.07.2011 08:18
    Kolilo sam zgrozena presudom jos vise sam zgrozena vecinom komentara ovde.
    Tipa i mi imamo nase zlocince, te to ce izazvati netrpeljivost prema madjarima.
    Kod nekih je ocigledno doslo do zamene teza.
    Zlocin je zlocin i nikada ne zastareva.
    To sto je zlocinac madjar sa samim zlocinom nema nikakve veze.
    Mene je pre podosta godina u pravoslavnoj crkvi krstila madjarica protestantske vere,ovo govorim samo da bi cinjenicno potkrepila ono sta pisem i zagovaram.
    Takodje je cinjenica da Madjarsko drustvo mora sa tim da se suoci i osudi.
    Nije novosadska racija bila jedini zlocin na ovim prostorima.
    Bio je deco moja neupucena i Sirig gde su ljudi takodje poubijani, bilo je Stepanovicevo odakle su ljudi iz svojih kuca sprovedeni do Begeca pa kud koji mili moji...
    Neke stvari se nesmeju zaboraviti ne da bi bile neoprostene, vec da se nebi ponovo dogodile.
    Zbog svega toga u nedelju cu bitina Trgu.
    Pozdravljam Gradjanina i slazem se sa njegovim predlogom da se na Strandu postavi obelezje.
    Mozda bi bas 021 i gradsko zelenilo mogli da urade neso povodom toga.
  • @Janko

    20.07.2011 23:44
    Ne secam se da si pominjao Kepirove zlocine kada si ranije komentarisao Mladica, Hadzica i tu ekipu. Zapravo nikada nisi pominjao bilo cije zlocine sem srpskih. Ti ocigledno pripadas nekom bezgresnom narodu koji postoji samo u tvojoj inace praznoj glavi.
  • Vaskez NS

    20.07.2011 23:39
    @L
    Srbija se piše velikim slovom.
    ...dok si na primer prezime popularnog haškog zatvorenika pisao s poštovanjem - velikim slovom...zanimljivo...

    p.s. svaka zemlja koja je stradala od fašizma ima pravo da govori na tu temu a posebno Srbija
  • Vlada

    20.07.2011 23:12
    Pratiti trag novca
    Hmm, sve vise i vise mi je cudna ova presuda. Mozda treba istraziti ko su sudije i koji su im interesi. Kao da neko namerno zeli da zapali stvar kako i kod nas tako i u Madjarskoj. Kome je u interesu da se dvoje tuku i da se ekonomija unistava da bi kasnije mogao da jeftino pokupuje..? Treba biti smiren i pratiti razvoj situacije...
  • Nezaboraviti

    20.07.2011 22:55
    pripremljen genocid
    Prve žrtve su dovezene na Štrand kamionom oko devet časova. „Uhapšene“ su poređali na obalu dok je grupa fašista prosecala led praveći veliku rupu. Kada je pripremljen teren za zločin, pojedinačno su dovlačili žrtve do rupe. Svako je morao da ode do kraja leda, iznad same rupe i onda su vojnici pucali. Kada je žrtva pala u vodu prilazili su drugi vojnici da je čakljama odguraju pod led. One koji nisu hteli da priđu rupi dovukli su silom. Pojedince koji su pokušali da pobegnu sa stratišta pokosili su meci, a zatim su ih ubice hvatale za noge i ruke, dovlačile do vode i bacale pod led!
    Kupalište je dovoljno udaljeno od gradskih naselja i neželjenih svedoka. Fašisti su postavili ogradu uz Dunav, tako da se sa prilaza nije moglo videti šta se događa na dasci iznad reke. Krici, plač i plotuni odzvanjali su sa skakaonice. Do 11 časova su ljude ubijali u odeći, a onda je nekom palo na pamet da bi - prema izjavi jednog vojnika - „bila šteta da i cipele i odelo proguta Dunav“. Hortijeva država bi ostala na gubitku!
    U malim daščanim kabinama žrtve su morale da se skinu i nage izađu na obalu Dunava na minus 30! Iznad rupe je stajala odskočna daska. Vojnici su iz pušaka, a oficiri iz revolvera upucavali pojedine žrtve u potiljak, ali se municija štedela! Mnogim Novosađanima su kundacima razmrskali lobanje i polužive ih gurali pod led... Pojedine ledene sante dostizale su i do jedan metar. Obala je stajala okovana pod debelom ledenom korom.
    U trenutku kada je na Štrand dovedena porodica Henig, a kasnije i porodica Deak, mašinerija ubijanja se odvijala bržim tempom. Dovedeni su postrojeni u redove od po četvoro i okrenuti licima prema Zimovniku za rečne brodove i prema gradu. Kabine su zaklanjale vidik na obalu reke. Zastavnik i nekoliko vojnika su svakih pet minuta uvodili po četvoro (nekada i po šestoro i osmoro) ljudi u unutrašnjost plaže nakon što su se skinuli u kabinama. Mnogi su se gurali da dođu što pre na red pošto nisu mogli da podnesu hladnoću. Deca su plakala pitajući: „Kada ćemo doći mi na red?“ zato što nisu mogla da izdrže nisku temperaturu za koju, prema sećanju Marte Flato Zemanek, neki tvrde da se spuštala i do minus 40!
    Gole pojedince i porodice su prihvatali vojnici i sprovodili do reke. Svesni da im se smrt brzo bliži neki su zaplakali od muke, očajne žene su čupale kosu, poneko je urliknuo. Svi koji su imali nešto odeće morali su da isprazne džepove. Naređeno je da skinu nakit i nakon toga da krenu. Nekim muškarcima su vezali ruke. Žrtve ustreljene na obali padale su reku ili na led. Građani su morali da kleknu na dasku za skakanje pre nego što su upucani u potiljak ili udareni u glavu od strane streljačkog voda koji je predvodio Gustav Korompaj. Potom su gurnuti u rupu u debelom ledu,u jednom trenutku mu se u brutalnom usmrćivanju ljudi iz revolvera pridružio žandarmerijski kapetan ŠANDOR KEPIRO.Tada je Kepiro naredio neznanom vojniku da ubije žrtvu, on je reagovao onako kako niko nije očekivao. Bacio je pušku i na čistom mađarskom rekao da neće da ubija bespomoćan narod! Fašista je hladnokrvno podigao pištolj i ustrelio neposlušnog čoveka. Drugi vojnici su ga gurnuli pod led. O plemenitom činu neznanog vojnika ne postoji nijedan zvaničan izveštaj, a njegovo nepoznato ime nije uvršteno u spisak žrtava nečovečne „racije“. Plemenito delo videli su stanovnici Sremske Kamenice.
  • Aelita

    20.07.2011 20:23
    @ laici i budale

    @ Vi čoveće baš ništa niste naučili iz skore prošlosti? Pogledajte oko sebe (čistite u Vašem dvorištu) i onda imate pravo nekom nešto da prigovorite. Tanka je linija između pametnog i bu....e.
  • L

    20.07.2011 19:19
    @Vukajlo
    Isto tako ovde u srbiji "ljudi" šetaju sa majicama sa slikama Mladića, nacističkih grupa, i ostalog gamada, koji baš i nisu poznati po lepim delima. Budala ima svugde. A ako su oni budale, to ne opravdava da i mi budemo budale. I tačka.

    I kao što je Janko napisao, srbija i nema baš prava da bilo šta govori o ovom slučaju dok se ubice tipa Mladić (koji je isto odgovoran za smrt više hiljada ljudi) budu tretirani kao heroji i ne budu osuđivani u ovoj državi!
  • 20.07.2011 18:29
    Dobro ljudi mator je covek, dok mu presuda bude pravosnazna pitanje je sta ce biti s njim.
  • Gradjanin

    20.07.2011 17:10
    ŠTRAND
    Najveći broj Novosadjana nažalost ne zna da je baš na njihovom omiljenom kupalištu na najmonstrouzniji način 23.01.1942. ubijen ogroman broj nedužnih ljudi. Po svedočenjima nekih preživelih svedoka ubijeno je čak 2000 ljudi-samo tog dana na Štrandu.

    Naravno, današnji Novosadjani nisu krivi što to ne znaju. Kako bi i znali!? Jer do danas na Štrandu nije postavljeno nikakvo spomen-obeležje, apsolutno ništa sto bi svedočilo o tom zločinu. Većina ljudi koja zna za postojanje zloglasne racije u Novom Sadu,je zbog spomenika na keju,i misli da su se najstrašniji dogadjaji odigrali tamo. Na žalost, ta znanja o svojoj istoriji i svom gradu su veoma skromna.

    Solidarišimo se i udružimo svi da to stanje promenimo-da dostojanstveno odamo počast nedužnim žrtvama i da spasemo od zaborava znanje o njihovom postojanju i stradanju.OBAVEZNO DA SE ZALOŽIMO za postavljanje adekvatnog spomen-obeležja na Štrandu.
  • janko

    20.07.2011 13:26
    zlocin je zlocin ma koje vere, rase i narodnosti b
    ubijanje nekoga zbog velike mrznje jer nisi kao on je veliki zlocin i treba ga zestoko (istom merom) osuditi... ali osuditi neciji zlocin, a istovremeno sakriti istog takvog zlocinca, eeeee, to je za preispitivanje samog sebe. traziti od druge nacije da osudi svog pripadnika, a istovremeno sakrivati i uz to velicati svoje,eeeee, to je za preispitivanje samog sebe. videti tudje zlocine, a iste takve ili slicne svoje, eeeee, to je za preispitivanje samog sebe. ja, kako osudjujem zlocine i oslobadjanje od cinjenja istih kefira, tako isto osudjujem i zlocine djenerala sratka, hadzica, hladnjace u dunavu, batajnicu..... da li i vi to cinite, eeeee, to je za preispitivanje samog sebe.
  • Vukajlo

    20.07.2011 13:19
    Cudi me kako to komentari koji osudjuju ovakvu sramnu presudu madjarskog suda nad Sandorom Kepirom dobijaju negativne ocene i to ne jednu ili dve nego i daleko vise. Po njihovom broju bih rekao da nama Srbima, Jevrejima i Romima ne gine jos jedno otvaranje rupa u ledu i setanje na daskama do njih.
  • 20.07.2011 12:41
    hm
    Ako je neko gledao dokumentarac "tezina lanaca" moze posumnjati da je ovo namerno uradjeno da bi nas ovde SADA posvadjali i ko zna sta moze da bude u Vojvodini.. Nadam se da nece biti nista, nek' to resavaju oni ljudi koji su i za to zaduzeni..
  • Vaskez NS

    20.07.2011 11:29
    @No name
    Svako ima pravo da javno iskaže svoj stav, i bolje je da ga iskaže i to odmah, da ne bude posle ko u Đoletovoj pesmi - "...krivi smo mi što smo ćutali..."

    Nemam pojma kakvu ti mržnju kod mene prepoznaješ, ali mi se čini da se ti ovde plašiš nekoga..ili nečega...možda i grešim ali mislim da se najstrašnije bojiš Srba...i da mržnjom prema svakoj njihovoj manifestaciji bilo kakve nacionalne ideje pokušavaš da nađeš neki mehanizam odbrane.

    Pogledaću film čim mi se ukaže prilika.
  • @ stanovnik ulice

    20.07.2011 11:12
    Secam se da sam kao klinac na tadasnjoj TV Novi Sad gledao jedan film u kojem se pojavljuje Jelena Jovandic drzeci u ruci i pokazujuci pred kamerama malu drvenu kutijicu u kojoj se nalazilo nekoliko delova lobanja. Bili su to mali komadici a Jelena Jovandic je govorila kako su to komadici lobanja njenih sinova a iste je sakupila u dvoristu kuce u kojem su bili ubijeni. Dobro se secam nekoliko kadrova tog filma koji kasnije izgleda nikada vise nije bio prikazivan. Mozda je to bas taj film.
  • stanovnik ulice

    20.07.2011 10:46
    ulica Braće Jovandić
    "...Jojići svedoče da su poznavali komšiluk u Rumenačkoj ulici, pa su prepoznali sa spiskova nekoliko žrtava, a i setili su se i iskaza svojih bivših komšija. Đorđe naročito podvlači da je 1962. ili 1963. godine sniman film „Majko, nismo krivi“ o stradanju petorice braće Jovandića i stradanju stanovnika Rumenačke ulice. Kaže da su od poteza Kraljevića Marka do Rumenačke kuće sa obe strane bile naseljene Srbima. Kamera je išla od Ulice Kraljevića Marka i snimila kuću Ljubice Petrović (koja se pojavljuje u filmu Mike Antića „Spomenik“), pa zatim išla redom i pokazala sve te srpske kuće dok nije stigla do kuće Jelene Jovandić koja je čekala pred kućom da bi pokazala gde su joj ubijeni petorica sinova. Iako je Đorđe pokušao da uđe u trag filmu, to mu nije pošlo za rukom. On je dodao da se u filmu Mike Antića kao svedokinja pojavljuje Kosana Mogin i osoba sa prezimenom Kerac.

    Jojići se sećaju svoje nekadašnje komšinice Jelene Jovandić, majke petorice ubijenih Jovandića. Jelena im je rekla da je morala da gleda ubistvo svojih sinova. Iako je molila da se skloni da to ne gleda, vojnik joj je rekao: „Imaš tu da stojiš i da gledaš“ i tako je videla smrt svojih sinova od kojih je najmlađi zavikao: „Majko, ne daj nas!“ Jelena Jovandić je kasnije sakupila ostatke mozgova svojih sinova u maramu i to je svima pokazivala. Posle rata nikada nije dopuštala da u njeno dvorište uđu zaprežna kola ili automobil. Po celom dvorištu je zasadila cveće, a na svakom mestu gde su pali njeni sinovi stajala je po jedna cigla. U njenoj kući su se okupljale žene da se mole. Tako je provela ostatak svog života u molitvi i okružena cvećem. Danas počiva na Almaškom groblju. Na njenom nadgrobnom spomeniku su uklesana i imena njenih sinova."

  • @Vaskez NS

    20.07.2011 10:32
    Možda
    bi trebao da pogledaš film Agora. To se dešava kada u jednom društvu stvari se rešavaju na uluci a ne političkim sredstvima. Ja samo pozivam na diplomatsko rešavanje i ne znam zašto to izaziva kod tebe toliki bes.Ja sam uvek osuđivao fašizam ali putem institucija i ne istim sredstvima kojima se oni služili jer u suprotnom nema razlike.Lično mislim da si ti onaj koji je zapravo zaslepljen mržnjom i jedva čeka ovakve i slične skupove da ih iskoristi za razne političke nepodobne svrhe.
  • Vukajlo

    20.07.2011 10:02
    Samo mali info za one koji ne znaju. Po Madjarskoj dosta omladinaca seta u crnim majicama muzicke grupe "Karpatija" cija je muzika fokusirana na prosirenje Madjarske drzave prema svojim susedima tj. povratak u granice pre Trijanona. Veoma cesto se na koncertima te grupe cuju veoma glasni povici ogromne vecine posetilaca koncerta "Smrt srbima2, "Smrt Ciganima", "Smrt Slovacima", "Smrt Rumunima", "Pravda za Trijanon", . . . To je ista ona muzicka grupa koju nasa vlast slobodno pusta da odrzava svoje koncerte na severu Vojvodine a ljubitelji muzike koju ta grupa svira smatraju da je Kepiro heroj. Znaju oni dobro sta je on radio u Novom Sadu i bas zbog tog sta je radio oni ga smatraju herojem. Smatraju ga herojem jer je ubijao Jevreje, Cigane i Race (Srbe). Posto nasa podanicka vlast ne zeli nikome da se zamera nece im nikada pasti na pamet da zabrane koncerte Karpatije po severu Vojvodine a nece reagovati ni protiv ove sramne presude Kepiru.
  • Lala

    20.07.2011 09:50
    again..
    Sada ce izmileti domace fasisticke organizacije tipa obraz, dveri i sl. i pevati junacke pesme domacim ratnim zlocincima..sklanjajte patike!!!
  • Nsadista

    20.07.2011 09:11
    Protest u nedelju
    Nadam se da protest neće biti politizovan.
  • рфкнс

    20.07.2011 08:43
    Циркус се прави од свега овога. Народ нема леба да једе, држава и тајкуни све распродаше и покрадоше а нико се не буни нити протестује... Маните се више прошлости, окренимо се будућности да створимо нешто нашој деци. Ако су мени старије генерације оставиле разрушену државу због ратова вођених због духова прошлости, немој да понављамо историју...
    Видите и сами да правде на овом свету нема. Да је има одговарали би амери за милионе жртава које су побили задњих 80 година...
  • Vaskez NS

    20.07.2011 08:30
    @No name
    Da li ti zaista jedan protest protiv fašizma i nacizma podvodiš pod "pospešivanje verske i nacionalne netrpeljivosti" i prepoznaješ kao "poziv na linč Mađara" ?!

    Hoćeš mi samo objasniti ko je tu prema kome "netrpeljiv po verskom i nacionalnom osnovu" (jer za to je potrebno najmanje 2 strane) ? Pretpostavljam da u svom slepilu ti vidiš neke Srbe, žedne nekakve osvete ? Ako pak u ulozi "osvetnika" vidiš Jevreje onda se tvoj stav može tumačiti i kao antisemitizam. U oba slučaja, ti si druže u tom slučaju jaako zadojen mržnjom prema drugima i trebao bi da preispitaš svoju "nacionalnu trpeljivost".

  • Rodbina

    20.07.2011 08:22
    Žrtvi
    Nemojte samo od ovog praviti političku predstavu i cirkus; bez popova, političara i nacionalista, molim! Jer, i Žrtve su bile svih nacija i boja - zajedno ubijane - bez reda i razdvajanja!
  • Svitac

    20.07.2011 08:18
    O Novosadskoj raciji najbolje je pisao naš sugrađanin i veliki književnik Aleksandar Tišma. Pripovetka "Bez krika", recimo, zatim roman "Knjiga o Blamu"... Čitajte...
  • Jazavac

    20.07.2011 08:04
    Oni idu dalje
    Sad se moze ocekivati i da nam table grada budu promenjene
  • No Name

    20.07.2011 07:03
    Da li
    redakcija objavljivanjem ovakvih vesti na naslovnoj strani želi još da pospešuje versku i nacionalnu netrpeljivost u Vojvodini?? Dobro da ne pozivate na otvoren linč na Mađare.
    Ni ja ne podržavam odluku suda u Budimpešti ali ovakve stvari treba da se rešavaju isključivo diplomatskim putem dveju država ili ako tako ne može država treba da se obrati međunarodnim institucijama. To je jedini način a sve ostalo samo može da poveča mržnju i netrpeljivost.
  • pogrešno mesto

    20.07.2011 06:52
    Trebalo je organizovati blokadu graničnih prelaza sa Mađarskom jer bi tako stvar stigla i u Mađarske pa i ostale Evropske medije. To bi ih možda nateralo da ponište presudu. Stvarno nemam ništa protiv Mađarske, naprotiv, ali ako će ponovo da se pretvori u fašističku državu, a ovo sluti na to, onda mislim da je bolje sprečiti nego lečiti. Teritorije otete trianonom se ne vraćaju fašizmom i zločinima. Ako to nisu naučili posle drugog svetskog rata i 50 godina Ruske okupacije, možda bi ih trebalo podsetiti, recimo zavrtanjem gasa iz Rusije.
  • Jazz

    20.07.2011 06:47
    Treba da bude osudjen za ono što je radio i u čemu je učestvovao, svakako !
    Da li će biti u stanju da izdržava kaznu to i nije jako bitno, bitna je osuda i da bude svestan nje !
    A to što je doživeo toliku starost na slobodi to je poraz za sve koji su se borili i bore se protiv fašizma....

    Mislim da ne treba imati milosti prema njegovim godinama i starosti, jer ni on je nije imao prema nečijim godinama i mladosti !
  • vox

    20.07.2011 06:44
    eto
    Vidim da ima dve cerke,koje su odrasle zene koje mu daju podrsku....da li tako treba,ali ja da znam da je moj otac... svakako ne bi imao moju podrsku ili gresim,pa i da je jedan zivot da je ugasen od ruke mog oca,tragicno i nema opravdanja,a ovako hiljade i to ne u samoodbrani nego ... ne,ne mislim da ne bi imao moju podrsku

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna